Učitelé si vyzkoušeli, že peníze nemusejí být věda
Víte, že v roce 2024 kyberpodvodníci okradli více než 87 tisíc klientů bank? Celkově přišli o 1,39 miliardy korun, a to jim ještě více než pětinásobek této částky jejich banky pomohly zachránit. Jinak by si kyberšmejdi odnesli skoro deset miliard!
To nebyla jediná alarmující čísla, s nimiž se Česká bankovní asociace podělila se třemi stovkami učitelů z celé republiky na prvním ročníku konference Den finančního vzdělávání pro školy učitele, který se uskutečnil 27. března v Praze. Hlavní myšlenkou konference bylo předat učitelům co nejvíce informací, netradičních inspirací, a hlavně interaktivních výukových materiálů k modernímu finančnímu vzdělávání dětí. Z reakcí učitelů na představené projekty ČBA a dalších bank bylo zřejmé, že se to povedlo na jedničku!
Mezi účastníky konference byly také zástupkyně škol, jejichž zřizovatelkou je Městská část Praha 9, například ředitelka školy Litvínovská 600 Mgr. Naďa Koháková a její zástupkyně Mgr. Andrea Wendlíková.
„Nejvíce mě zaujal workshop #nePINdej! #nePINdám!, který představil řadu současných kybernetických hrozeb a poskytl praktické informace, jak jim nenaletět,“ vzala si inspiraci pro další výuku ředitelka ZŠ Litvínovská 600 Naďa Koháková. Její zástupkyně Andrea Wendlíková zase navštívila workshop Filipův pohár určený pro žáky 6. tříd, který přináší možnost využít lektory ČSOB do hodin finanční gramotnosti, což považuje za velmi přínosné
Všechny zúčastněné pedagožky nadchlo plánované vylepšení projektu ČSOB Penězověda.cz, kdy do projektu bude nově implementován chatbot Ema, který učitelům pomůže s přípravou hodiny. Zapojení AI zase bude zpestřením pro žáky a ověřeným zdrojem informací i pro vyučující.
Přestože finanční gramotnost zatím není zahrnuta v učebních plánech jako samostatný předmět, žáci ZŠ Litvínovská 600 mají finanční gramotnost zahrnutou hned v několika předmětech. „Finanční gramotnost jsme zahrnuli do matematiky, prvouky, výchovy ke zdraví a výchovy k občanství. Po poslední změně rámcových vzdělávacích programů (RVP) se promítá i do digitálních kompetencí,“ vypočítává Naďa Koháková a určitě chce do další výuky zapojit i externí lektory z projektu Den pro školu.cz, který nabízí Česká spořitelna.
„Jsme rádi, že jsme mohli spolu se zástupci bank učitelům alespoň během jednoho dne představit, co všechno bankovní sektor ve finančním vzdělávání už dělá a jaké materiály jim může pro další výuku nabídnout,“ uvedla Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa, která zastřešuje finanční vzdělávání veřejnosti, zejména pak žáků a studentů.
Co by učitelům v jejich praxi pomohlo?
„Nabídka materiálů a podpůrných webů a nyní dokonce i personální podpora je poměrně pestrá, avšak to, co by nám opravdu pomohlo, by byla větší svoboda škol v rámci RVP. Určitě bychom ocenili mít možnost koncipovat vlastní školní „praktický“ předmět, který by reflektoval aktuální potřeby žáků té dané lokality a svým způsobem doplnil chybějící výuku pro reálný život ve 21. století. Pak by se dala tematicky střídavě vyučovat finanční gramotnost, práce s časem, soft skills – rozvoj komunikačních a sociálních dovedností, wellbeing a další témata,“ rozvíjí problematiku praktického vzdělávání ředitelka Koháková.
„Při nějaké příští příležitosti, třeba i konferenci, bychom považovali za přínosné mít možnost, třeba jen na workshop, přizvat zástupce z řad rodičů ve školské radě. Bez vzájemné spolupráce školy a rodiny se totiž vzdělávání stává málo efektivním. Prostě i rodiče je třeba nadchnout,“ dodává zástupkyně ředitelky Andrea Wendlíková.
První ročník Dne finančního vzdělávání pro učitele je již minulostí, ale už dnes je jasné, že rozhodně nebyl posledním.
Foto: pixabay
Zdroj: časopis Devítka