kladené rodiči dětí předškolního věku před nástupem do mateřské školy
Co by mělo znát a umět dítě před nástupem do MŠ?
A co plenky? PLENKY DO MATEŘSKÉ ŠKOLY NEPATŘÍ!
Doporučení: nestresujte sebe ani dítě, postupujte s klidem a podle potřeb dítěte, trpělivě vysvětlujte, ukazujte, opravujte a chvalte.
Určitě, jde o běžný a žádoucí jev. Je tedy pravděpodobné, že vaše snaha bude doplňována zkušenostmi dalších dětí.
Vysvětlovat s citem. Není vhodné zdůrazňovat nedostatky, říkat dítěti, že je nešika, zvyšovat hlas. Dítě by mělo od začátku mít pocit dychtivosti a do školky by se mělo těšit.
Co nejčastěji. Vyhýbejte se negativním výrokům, např.: když to nesníš, nebudou tě ve školce chtít; nebo: tam tě naučí poslouchat; jinými slovy, nikdy dítěti školkou nevyhrožujte: když to neuděláš, nechám tě zítra ve školce až do večera.
Je dobré zvykat dítě na odloučení. Při vašem odchodu z bytu dítě upozorněte, že jdete např. na poštu a že se vrátíte. Tím dítěti dáte pocit jistoty.
Samostatnost, a to hlavně v hygieně, jídle a oblékání. Pokud se podaří, odstraníte dítěti špatné pocity z jednoduché činnosti, kterou mnoho ostatních dětí zvládne.
Vlídně, přívětivě, ale rozhodně. Rozloučení neprotahujte, ale také neodcházejte
tajně, ve vzteku. Usmívejte se, dítěti zamávejte a odejděte.
Určitě. Je možné, že budete učitelkami vyzváni, aby si dítě svého oblíbeného
plyšáka, autíčko, panenku, … přineslo. Ale pozor, hračka by měla být bezpečná –
bez ostrých hran a hrotů.
To nedoporučujeme. I když to mnohdy na dítěti není poznat, tak změna režimu a prostředí se na jeho pocitech hodně podepisuje: najednou je bez rodičů, část dne tráví s novými dospělými a dětmi, na všechno si musí zvyknout. A opět, cokoliv se dítěti povede, chvalte, chvalte, chvalte.
Proč ne, ale vždy s mírou. Je snadné zvyknout si na časté materiální odměny, což by mohlo vést k vyžadování dárku po každé zvládnuté činnosti.
Postupná adaptace se využívá, ale je nutné si vše domluvit s ředitelkou školy a učitelkami.
Strachu se co nejdříve zbavte, protože dítě dokáže velmi citlivě poznat obavy svých rodičů. Stres se pak na dítě přenáší, a nikdo nechce vodit do školky neurotické dítě. Když se svého strachu nedokážete co nejdříve bavit, zajistěte dítěti doprovod osobou, která vše bere s nadhledem.
Rodiče přivádějí děti do mateřské školy podle potřeby, ale v souladu s provozem dané MŠ. Děti by měly přijít do doby, než začne plánovaná výchovně vzdělávací činnost.
Děti jsou plánovaně hravou formou připravovány po celý školní rok. Pro
individuální přípravu předškoláků se využívá především doba, kdy mladší děti
odpočívají.
Odpolední odpočinek je pro předškolní dítě nezbytný. Děti nejsou nuceny ke spánku a po alespoň půlhodinovém odpočinku podle potřeby bez rozdílu věku vstávají a jsou zaměstnávány klidovými činnostmi.
Požadavky se dozvíte ve své MŠ. Obvykle se vyžaduje: celé náhradní oblečení – podepsané, nebo jinak identifikovatelné, bačkorky, pyžamo, sáček na ramínko na oblečení, oblečení do třídy a na pobyt venku (doporučuje se „ušpinitelné“, např. starší).
Režim vyzvedávání si domluvíte ve své školce. Obvyklá doba pro vyzvednutí
dítěte po obědě je po 12. hodině, po odpoledním odpočinku nejlépe až po svačině.
Děti do jídla nejsou nuceny. Jestliže některé jídlo neznají, učitelky se snaží, aby si postupným ochutnáváním na jídlo zvykaly. Jestliže děti nepijí mléčné nápoje, je jim k dispozici náhradní nápoj.
Děti by měly chodit do školky pouze, když jsou zdravé. Nemocné dítě od vás učitelka nepřevezme.
Všechny osoby uvedené v evidenčním listě. Nezletilí sourozenci mohou
vyzvednout dítě pouze na základě písemné dohody, ostatní osoby na základě
vašeho písemného oznámení předem.
Tato situace by měla nastat jen výjimečně. Abyste se do ní nedostali, je dobré mít
domluvené osoby, které dítě mohou vyzvednout. Pokud však víte, že nepřijdete
včas, ihned kontaktujte pracovníky vaší mateřské školy.