Prevence rizikového chování („sociálně patologických jevů“) u dětí a mládeže je v působnosti Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Dle MŠMT je primární prevence v širším slova smyslu výchova ke zdravému životnímu stylu a k rozvoji pozitivního sociálního chování a rozvoji psychosociálních dovedností a zvládání zátěžových situací osobnosti.
Ve škole pracuje metodik prevence a jeho práce spočívá v:
Metodik prevence vytváří preventivní program a podílí se na jeho realizaci. Koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku primární prevence. Sleduje zařazení prevence do výuky jednotlivých předmětů a odborně a metodicky učitelům pomáhá.
Koordinuje a participuje na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
Preventivní program ve výuce
Důraz je kladen hlavně na oblast zdravého životního stylu dětí, osvojování správné hygieny a stravovacích návyků, zdravý pohyb a vycházky do přírody. Důležité je zapojení dětí do kolektivu, vedení ke spolupráci, kamarádství a vzájemné pomoci.
Co by měl program prevence obsahovat?
Dokument by měl obsahovat přehlednou databázi vzdělávacích aktivit pro metodika a další pedagogické pracovníky, přehled preventivních programů a volnočasových aktivit. To vše vždy s uvedením kontaktní osoby a zdůvodněním, na základě kterých kritérií si škola daný program/aktivitu vybrala.
Podrobně o školské primární prevenci rizikového chování
https://archiv-nuv.npi.cz/t/co-je-skolska-primarni-prevence-rizikoveho-chovani.html
Legislativa:
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, v znění pozdějších předpisů:
§ 7 Škola
(1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.
(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na:
a) prevenci školní neúspěšnosti,
b) primární prevenci sociálně patologických jevů,
c) kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu
vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
d) odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním,
e) péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků,
f) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jejich snižování a
g) metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně
pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy.
Linka bezpečí: https://www.linkabezpeci.cz/poradna/
Vývojové poruchy učení se u dítěte častěji vyskytují v různých kombinacích, někdy i samostatně. Ovlivňují nejen učení, ale zasahují i do vztahu dítěte ke vzdělávání do budoucna. Zasahují také do sebevědomí dítěte a jeho postavení v kolektivu.
Zejména kolektiv je velmi často kritický, spolužáci upozorňují na špatné učení, odlišnosti, vyčítají různé úlevy i jiné hodnocení. Není výjimkou, že dítě s poruchami učení se uzavře do sebe, na učení rezignuje až do situace, kdy je označeno za pohodlné a líné. Na opačném konci jsou tzv. třídní šašci nepřiměřeně upoutávající pozornost, která má zakrýt učební nedostatky.
Včasná diagnostika a následné postupy jsou počátkem pomoci dítěti.
Kam se obrátit o pomoc?
Prvním a základním článkem, který se zabývá diagnostikou školních potíží, je pedagogicko- psychologická poradna, ev. speciálně pedagogické centrum. Návštěvu nejčastěji doporučují učitelé, kteří mají informace o poruchách učení. Na odborné pracoviště se však mohou obrátit i rodiče, když si uvědomí, že dítě nepodává odpovídající výkony přes pečlivou domácí přípravu.
Důkladné vyšetření je základem stanovení postupu nejen pro učitele, ale i pro rodiče. Musí se totiž vyloučit jiné důvody školního neprospěchu. A tady je na místě apel na rodiče: návštěvu pedagogicko-psychologické poradny neodkládejte, ale hlavně nezavrhujte. Ignorace hendikepu se velmi často projeví v dalším životě dítěte.
Pomoc a přehled služeb, najdete na webu Ohrožené dítě: https://www.ohrozenedite.cz/
Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 9: https://ppp9.cz/
Zásada: nevyhýbejte se problému, nepanikařte, ale hledejte řešení.
Zjistili jste, že vaše dítě:
Tyto a podobné problémy často doprovázejí nejasné bolesti hlavy, břicha, aniž by byla vysvětlena příčina, poruchy chování, agresivita proti druhým i proti sobě, podrážděnost, nepřiměřené reakce, ničení věcí.
Kladete si otázky:
Na vaše otázky můžete najít odpovědi, ale i rady a doporučení, například:
Asociace dětské a dorostové psychiatrie: https://www.addp.cz/
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví: https://www.cmhcd.cz/centrum/uvod/
Linka bezpečí: https://www.linkabezpeci.cz/