Přeskočit na obsah

  • AKTUALITYRozbalit
    • Aktuality
    • Zvyšování kapacit školských zařízení
    • Investice do školských zařízení a kvalitnější výuky
  • ZÁKLADNÍ INFORMACERozbalit
    • Zřizovatel
    • Odpovědi na vaše otázky
    • Ochrana osobních údajů
    • Legislativa, odkazy, formuláře
  • MATEŘSKÉ ŠKOLYRozbalit
    • Seznam škol
    • FAQ před nástupem
    • Desatero dobrých rad
    • Zápisy
    • PlatbyRozbalit
      • Úplata za předškolní vzdělávání
      • Stravování
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Letní provoz
    • Přerušení provozu mateřské školy
    • Jak odstranit logopedické vady dítěte
  • ZÁKLADNÍ ŠKOLYRozbalit
    • Seznam škol
    • FAQ přípravné třídy
    • FAQ základní školy
    • Zápisy
    • PlatbyRozbalit
      • Stanovení poplatku za školní družinu
      • Obědy
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Prevence problémů dětíRozbalit
      • Dítě se vzdělávacími problémy
      • Návykové látky
      • Psychické problémy
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Školská rada
  • OSTATNÍ ŠKOLYRozbalit
    • Seznam středních škol
    • Seznam soukromých škol
    • Seznam ostatních vzdělávacích organizací
    • Seznam speciálních škol v Praze
  • KONTAKTY
Znak Prahy 9
Aktuality

Ve Špitálské se snaží vytvořit prostředí, které motivuje k učení

28. 11. 20243. 12. 2024

Od minulého školního roku je novým ředitel Základní školy Špitálská, jejímž zřizovatelem je MČ Praha 9, Mgr. Michael Kipor. Do funkce nastupoval s tím, že navzdory znevažování pedagogické práce ve společnosti učitelé dokážou posouvat hranice vzdělávání směrem, který je potřeba. Jak se to v „jeho“ škole daří?

Mgr. M. Kipor, ředitel školy Špitálská
Mgr. M. Kipor, ředitel školy Špitálská

Pane řediteli, s jakou vizí jste přišel do Základní školy Špitálská?

Vytvořit pro děti ve škole příjemné prostředí s moderními prvky, které se odráží v dnešní společnosti. Spokojenost dětí a učitelů je zásadní. A samozřejmě i rodičů, kteří v konečném výsledku rovněž hrají důležitou roli. Abych však mohl svou vizi realizovat, potřebuji podporu nejen pedagogického sboru, ale i rodičů dětí a v neposlední řadě samotných žáků. Při svém nástupu do Špitálské jsem proto zorganizoval anketu, která měla ukázat směr pokračování a další rozvoj školy. Podněty z ní se nyní snažím sladit se svými vizemi a hodnotami, tak abych zároveň vyšel vstříc všem zúčastněným aktérům ve vzdělávání: žák – rodič – učitel.

Můžete být konkrétnější?

Snažíme se modernizovat výuku s důrazem na praktické využití znalostí v životě. Například mohu zmínit vyučování v páru, takzvaném tandemu, který zkoušíme v první třídě při některých předmětech. A rád bych tento trend rozšířil i do dalších ročníků. Současně chceme žákům umožnit poznávat nové obzory a rozvíjet sebe samé, například prostřednictvím krátkodobých zahraničních pobytů nebo navázáním spolupráce se školami v zahraničí v dalších letech. Velký zájem je o jazykové kurzy v Anglii, které se letos opět uskuteční, nebo o zimní lyžařské zájezdy do Alp, které podnikáme od minulého školního roku. Je to aktivita, na kterou děti rády vzpomínají a patří k těm, které utužují vztahy v kolektivu. A protože od letošního roku učíme ve Špitálské jako další cizí jazyk španělštinu, rádi bychom navázali spolupráci se školou ve Španělsku a domluvili krátkodobé výměnné pobyty.

Jak je to s financováním takových zahraničních výjezdů?

Organizací zahraničních výjezdů reagujeme na chuť dětí, které je chtějí absolvovat. Zároveň si uvědomujeme, že ne všechny rodiny si je mohou z fi nančních důvodů dovolit, ty ale mohou využít dotační programy, které zprostředkovává například Magistrát hl. m. Prahy a další organizace. Řešením může být i spolupráce s nadačním fondem na podporu dětí z rodin s nižším socioekonomickým statusem, o které uvažujeme.

Co ještě ukázala anketa?

Otevřela i bolavá místa, například nutnost podpory duševního zdraví. Dnes pro to máme moderní slovo wellbeing, které označuje pohodu. A na tom se snažíme stavět. Cílem je dosáhnout emocionální pohodu žáka, respektující vztah učitel-žák, bezpečné a příjemné prostředí pro výuku, které motivuje k učení.

Učebna přírodopisu

Co pro to konkrétně děláte?

Ve spolupráci s pedagogy a školním poradenským pracovištěm jsme upravili náš školní vzdělávací plán a pro žáky druhého stupně jsme zavedli osobnostně sociální výchovu. Primárně je zaměřena na podporu vztahu učitel – žáci. Důraz klademe rovněž na schopnost spolupracovat a respektovat názor a práci ostatních spolužáků, na otevřenou komunikaci a toleranci. Nejrůznější preventivní programy, spojovací aktivity, diskuze a podobně v hodinách osobnostně sociální výchovy by měly minimalizovat negativní chování a sociálně-patologické jevy, posilovat důvěru mezi učitelem a žáky ve třídě. A pozitivní klima třídy se pak odráží v klimatu celé školy.

Ještě v něčem jste školní vzdělávací plán měnili?

V osmém ročníku jsme o hodinu rozšířili výuku přírodopisu. Na nejzajímavější téma, jakým je biologie člověka, byla hodina týdně opravdu málo. Navíc pro děti tohoto věku je to top téma. Podobně přemýšlíme i o jiných předmětech, ale další změny nejspíše proběhnou v návaznosti na změnu Rámcového vzdělávacího programu. Částečně jsme posílili výuku matematiky a českého jazyka v 9. ročníku, kdy se na některé hodiny třída rozdělí na dvě skupiny. V menší skupině se poté mohou učitelé žákům více věnovat. Žáky také průběžně seznamujeme s nejrůznějšími praktickými obory a s možnostmi dalšího studia, které by jim pak pomohly při výběru střední školy.

K příjemnému prostředí školy nemalou měrou přispívá i adekvátní zázemí pro děti a učitele. Podnikáte kroky i v tomto směru?

Po zrekonstruování několika kabinetů pro učitele máme „od podlahy“ v novém dvě třídy – přírodopisu a kmenovou učebnu osmé třídy. O jarních prázdninách plánujeme zásadní rekonstrukci kmenové třídy šestého ročníku. Děti v nich budou mít také prvky relaxační zóny, v nichž o přestávkách mohou odpočívat, nebo prostor pro tvoření. Skvělé je, že k rekonstrukcím tříd máme řadu podnětů i od členů školního parlamentu. A postupně se mění také společné prostory.

Co vás napadne, když se ohlédnete za téměř půldruhým rokem svého působení v ZŠ Špitálská?

Že pravdu měli ti, kteří tvrdili, že prosadit změny trvá déle, než člověk čeká. Ale práci ve školství vidím jako cestu, jak se zlepšovat a reagovat na měnící se potřeby společnosti. Prostě cesta je cíl a někdy dlouhá.

Převzato z magazínu Devítka, ptala se Marie Kurková, foto: Marie Kurková

Navigace pro příspěvek

Předchozí Předchozí
Prvostupňová základní škola s třídou MŠ pro oblast Zeleného města
DalšíPokračovat
Rozšiřujeme kapacitu mateřských škol v oblasti Vysočan
Městská část Praha 9
Sokolovská 14/324, 180 49 Praha 9
IČ: 00063894 | DIČ: CZ00063894
Starosta: Mgr. Tomáš Portlík

Volná místa
Prohlášení o přístupnosti

Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}
Posun nahoru
  • AKTUALITY
    • Aktuality
    • Zvyšování kapacit školských zařízení
    • Investice do školských zařízení a kvalitnější výuky
  • ZÁKLADNÍ INFORMACE
    • Zřizovatel
    • Odpovědi na vaše otázky
    • Ochrana osobních údajů
    • Legislativa, odkazy, formuláře
  • MATEŘSKÉ ŠKOLY
    • Seznam škol
    • FAQ před nástupem
    • Desatero dobrých rad
    • Zápisy
    • Platby
      • Úplata za předškolní vzdělávání
      • Stravování
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Letní provoz
    • Přerušení provozu mateřské školy
    • Jak odstranit logopedické vady dítěte
  • ZÁKLADNÍ ŠKOLY
    • Seznam škol
    • FAQ přípravné třídy
    • FAQ základní školy
    • Zápisy
    • Platby
      • Stanovení poplatku za školní družinu
      • Obědy
      • Příspěvky na akce
    • Termíny
    • Prevence problémů dětí
      • Dítě se vzdělávacími problémy
      • Návykové látky
      • Psychické problémy
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Školská rada
  • OSTATNÍ ŠKOLY
    • Seznam středních škol
    • Seznam soukromých škol
    • Seznam ostatních vzdělávacích organizací
    • Seznam speciálních škol v Praze
  • KONTAKTY
Vyhledávání