Unikátní program NTC learning v MŠ Novoborská
Každá školka je v něčem jiná, osobitá a originální. V naší školce je to například program NTC Learning, který jako jediná státní školka Prahy 9 nabízíme v jedné z našich tříd. Díky této metodě, která byla původně vytvořena pro nadané děti, se mohou ve svých schopnostech posouvat všechny děti, které mají zájem. Program NTC learning staví na vytváření a posilování synapsí v mozku a lepším propojování obou hemisfér.
Tuto metodu do České republiky přináší Dětská Mensa, se kterou naše školka spolupracuje již 7. rokem a autorka článku jako jedna z učitelek je i lektorkou praktické části NTC learning kurzu pro pedagogy.
Jak tento program probíhá? Každý den ve třídě zahajujeme točením se na levou/pravou stranu. Při každodenních tělocvičných chvilkách zařazujeme různá cvičení na rovnováhu, rotace, chůze po balančních kamenech, využíváme i slackline, chůze po čáře, překážkové dráhy, cvičení s prvky jógy, venku rozvíjíme přirozený pohyb dětí. Díky tomuto cvičení se lépe propojují obě mozkové hemisféry. K této metodě patří i práce se symboly (piktogramy, značky aut, vlajky…), rozvoj logického uvažování nebo třeba i enigmatické hádanky. Třeba tato: „Chlapec a dívka letí v raketě, před nimi se vznáší duhový jednorožec, za nimi pestrý kohout. Nejsou součástí natáčení sci-fi a příběh se reálně stal“. Děti se mohou ptát a učitelka může odpovídat pouze ano/ne. (Odpověď na konci článku.)
Ale kromě toho, že máme tuto třídu, zveme každoročně Lucku Měchurovou z Dětské Mensy na testování inteligence dětí. K tomuto testování mohou přihlásit rodiče dítě, kterému je v době testování 5 let. Každý rok je o tuto možnost větší zájem, a i výsledky jsou každým rokem zajímavější. V posledních letech se “naše“ děti účastní i logické olympiády konané Mensou a umisťují se na skvělých místech.
Abychom (nejen) těmto nadaným dětem mohli nabídnout další vzdělávací aktivitu, probíhá v naší školce šestým rokem kroužek Hlavičky. Poté, co si děti po obědě odpočinou, sejdeme se v pracovně a trávíme spolu 45–60 minut. Proč mají Hlavičky takové časové rozmezí? Vyplývá to z programu, který je zhruba takovýto: nejdříve pár minut procvičujeme pravou a levou hemisféru cvičením, pak děti vypracují pracovní list, který bývá obohacen o prvky Feursteinovy metody , a poté se věnují hrám. Člověče, nezlob se, domino a pexeso ovšem nečekejte. Děti hrají logické, kooperativní a vícestupňové hry jak pro jednotlivce, dvojice, tak i pro větší skupinu. Vzhledem k tomu, že dětí bývá kolem 8, mohli byste zahlédnout i několik skupinek dětí hrajících hru, která mnohdy dá zabrat i dospělým.

Na podzim roku 2024 proběhl další ročník Logické olympiády Dětské Mensy, kde již několik let po sobě máme v kategorii mateřských škol i svá želízka v ohni. Letos jsme měli velký úspěch, protože v krajském kole byla jedna naše dívka K. nejmladší účastnicí tohoto kola. A další dívka E. se umístila na krásném 5. místě. Jak probíhala tato soutěž a jak proplouvala jejími serpentinami nám popíše Katka, maminka E. a zároveň naše milá paní učitelka:
Proč jsi přihlásila dceru na Logickou olympiádu?
Že by pro E. mohla být logická olympiáda zajímavá, jsem si uvědomila v čase, kdy probíhal předchozí ročník. Bohužel, již bylo uzavřené přihlašování, a tak jsme si rok počkaly. E. od mala projevuje zájem o hádanky, rébusy, záhady, baví ji čísla a mě zase baví tyto aktivity pro ni připravovat. Zajímavé je, že věta „Mami, pojď, jdeme dělat úkoly.“ zaznívá většinou, když se má jít spát. 🙂 Logická olympiáda byla tedy další takovou příležitostí, kde by si E. mohla „udělat nějaké úkoly“. Byla to pro ni hlavně zábava, a nakonec i s bonusem ve formě krásného umístění.
Jak jsi zjistila její nadání?
Bylo to podobné, jako s Logickou olympiádou. Aktivity, co spolu děláme doma, jsem nepovažovala za nijak mimořádné nebo výjimečné. Důležité je, že to E. baví. Když v naší MŠ probíhalo testování od Mensy, brala jsem to jako něco, co by si E. mohla užít. Výsledek nás mile překvapil, ale to, co je pro mě důležitější a za co jsem vděčná Lucce Měchurové, která děti testovala, je, že E. už dva roky vzpomíná na to, jak to bylo super a má z toho opravdu hezký zážitek.
Jak probíhalo první kolo Logické olympiády?
První kolo probíhalo v domácím prostředí na PC. Zadání pro děti bylo pouze obrázkové a logicky si měly samy odvodit, jaká je správná odpověď. Na výběr bylo několik možností. První nebo druhá otázka mě docela zaskočila svou náročností, sama bych si nebyla jistá odpovědí. E. ale vybrala možnost rychle a samozřejmě. Když jsem pozorovala, jaké kliká odpovědi u dalších otázek, říkala jsem si, že to vyplňuje docela dobře. Některé otázky byly lehčí, některé záludnější a vyžádaly si více času na přemýšlení. Na množství otázek byl test poměrně rychlý. Když přišel výsledek, spadla mi brada.
Pak přišlo pozvání na krajské kolo, jak to probíhalo tam?
Samotný výsledek testu z prvního kola, který nás dospělé ohromil, brala E. vcelku chladně. Skutečným oceněním pro ni bylo pozvání do druhého kola, na které se od začátku velice těšila. To probíhalo v Masarykově ZŠ v Újezdě nad Lesy. Děti zde vyplňovaly test bez přítomnosti rodičů v jedné ze tříd, kde měly k dispozici paní učitelky a asistentky pro případ jakéhokoliv problému. Paní učitelky, které si od nás ratolesti převzaly, byly velice milé a navodily pro děti příjemnou a bezpečnou atmosféru, takže obavy z odloučení od rodičů se mohly rozplynout. O tom, jak to pak probíhalo ve třídě, vím jen ze stručného vyprávění dcery 🙂 . Vrátila se mi nicméně rozzářená s diplomem a cenami v ruce a ptala se, jestli tam bude moci chodit každý týden. :))
Měla dcera radost z umístění?
Radost z umístění měla velikou, a byl to pro ni celkově moc hezký zážitek, na který ráda vzpomíná, což je pro nás opět to nejdůležitější.
Jsi dostatečně informovaná o problematice nadání? Kde hledáte inspiraci?
Člověk se učí celý život a na další informace a spojování si souvislostí není nikdy pozdě. Tím nejdůležitějším zdrojem a inspirací jsou mi děti samotné, protože každé z nich je individuální a každé z nich má své zájmy, oblasti, co ho baví a v jaké vyniká. Existuje vícero knih o vysoké inteligenci či nadání, díky kterým si člověk uvědomí, že tyto „výjimečnosti“ s sebou mohou přinášet i různá úskalí a člověk pak může snáze pochopit a s laskavostí přijímat nejen ostatní, ale třeba také i sám sebe. Tématu nadaných dětí se komplexně věnují Jitka a Václav Fořtíkovi, obecně jejich semináře a publikace mi byly přínosné. Obohacující jsou také knihy o NTC – NTC systém učení (1. a 2. část), Ranko Rajović. Dětská Mensa zastřešuje a pořádá spoustu skvělých akcí. Dobrým zdrojem aktuálních informací může být i facebooková skupinka Nadané děti.
Děkuji Katce za její odpovědi.
Řešení hádanky? Děti se točí na pouťovém kolotoči.
Autorka: Bc. Petra Broskev Boháčková
Feuersteinova metoda: https://uspesnyprvnacek.cz/kurzy/feuersteinova-metoda
Foto: archiv MŠ Novoborská