Spolupráce učitelek mateřských a základních škol Prahy 9 k přípravě předškoláčků na nástup do škol
Přechod z mateřské školy do školy základní je pro děti náročný. Téměř všechno, s čím se dítě setká, je nové: učitelky, spolužáci, budova školy a prostředí, režim, pravidla, ale například i cesta do školy. Pro všechny je důležitá rychlá adaptace a je potřeba dětem pomoci. Aktéři tohoto úkolu jsou zejména rodiče a učitelky.
Díky projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání III v Praze 9 vznikl dokument, ve kterém jsou shrnuty nejen problémy, nutné znalosti a schopnosti dítěte, ale i návrhy na řešení, doporučená literatura. Rozepsány jsou i konkrétní příklady činnosti na rozvoj čtenářské pregramotnosti, komunikačních dovedností, jemné motoriky atd.
Učitelky MŠ i ZŠ s dětmi pracují podle nastavených pravidel školních vzdělávacích programů, ale vlastní zkušenost je nezastupitelná. Cesta, kterou je možné se vydat s cílem pomoci dítěti překonat pro něj obtížnou změnu, je spolupráce učitelek 1. tříd s učitelkami v mateřských školách, které ve svých třídách vzdělávají povinné předškoláky. Tedy děti, pro které je od jejich pěti let účast na předškolním vzdělávání povinná.
Důležité a nutné je vědět, co má dítě s nástupem do 1. třídy znát. Učitelky mateřských škol jsou fundované a díky různým sebevzdělávacím aktivitám vědí, na co se zaměřit. Nicméně informace od učitelů základních škol jsou vítaným zdrojem, jak dítě nejen připravit, ale také pozitivně naladit. Vzájemná výměna zkušeností tak může nejen usnadnit jejich práci, ale přinese také ovoce v podobě konkrétních činností zaměřených na vzdělání předškolního dítěte.
V prosinci 2024 se uskutečnila schůzka učitelek ze ZŠ Litvínovská 600 a MŠ Pod Krocínkou. Přítomné pedagožky shodně konstatovaly zhoršující se úroveň dětí v oblasti logopedie, jemné motoriky, sebeobsluhy a neschopnosti plnit si povinnosti. Za velký nedostatek považují postoje rodičů, tolerování a omlouvání nedostatků jejich dětí.
V průběhu jednání se hovořilo o dalších tématech, hledaly se cesty k intenzivnější spolupráci a pomoci, např. prostřednictvím schůzek rodičů budoucích prvňáčků s učitelkami 1. tříd. Rodiče by tak z dalšího zdroje a přímo slyšeli, co bude u zápisu po dítěti požadováno, na co se učitelky zaměří: na výslovnost, sebeobsluhu, komunikaci, grafomotoriku, ale také, zda si dítě umí zavázat tkaničky, zapnout knoflíky atd. Mnoho z požadovaných schopností je právě v rukách rodičů, kteří mají hlavní zájem, aby jejich dítě přestup z mateřské školy do základní prožilo v klidu, bez stresu a v pohodě.
Schůzky učitelek ZŠ a MŠ se připravují i v jiných školách zřizovaných MČ Praha 9. Také o těchto aktivitách budeme informovat.